در مصاحبه با رئیس گروه نوآوری، فناوری، کارآفرینی و ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه بیرجند؛
نقش دانشگاه در توسعه کارآفرینی بررسی شد

به گزارش رواببط عمومی و اطلاعرسانی دانشگاه بیرجند، در این مصاحبه دکتر حمید مسعودی به بررسی نقش دانشگاه در توسعه کارآفرینی اشاره کرد و گفت: دانشگاهها به عنوان یک بستر آموزشی نقش کلیدی در توسعه کارآفرینی ایفا میکنند بهطوری که با حضور جوانان پرشور و با انگیزه از یک سو و اعضای هیأت علمی و کارکنان توانمند، خلاق و نوآور از سوی دیگر، انتظار میرود این نهاد علمی در این مسیر گامهای استواری بردارد.
وی ابراز داشت: دانشگاه بیرجند از سال ۱۳۹۸ با راهاندازی مرکز نوآوری در مسیر حمایت از کارآفرینی در استان خراسان جنوبی برنامهریزی، سیاستگذاری و اقدامات شایان توجهی انجام داده است به گونه ای که دانشگاه از آموزش صرف فراتر رفته و به تربیت نیروی انسانی کارآفرین و خلاق نزدیک شده است.
رئیس گروه نوآوری، فناوری، کارآفرینی و ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه ، افزود: در مرکز نوآوری دانشگاه بیرجند تلاش میکنیم با شناسایی استعدادهای مستعد در بین دانشجویان، فراهمسازی زیرساختهای اولیه برگزاری کارگاهها و رویدادها زمینه تبادل ایدههای کسب و کارهای نوپا را فراهم نماییم؛ همچنین این دانشگاه با تکیه بر ظرفیت اعضای هیأت علمی و پژوهشگران خود میتواند نقش موثری در حل مسائل منطقهای ایفا کند.
وی در بخش دیگری از این گفتگو، به چالشهای اصلی پیش روی مراکز نوآوری با تأکید بر مرکز نوآوری دانشگاه بیرجند پرداخت و گفت: محدودیت منابع مالی و تجهیزات زیرساختی و کمبود سرمایهگذاری در استان از مشکلات مهم برای مراکز نوآوری و شرکتهای فعال در آن است. همچنین نبود ارتباط پایدار و مداوم بین صنعت و بازار از یک سو و از سوی دیگر دانشگاهها و مراکز علمی از دیگر چالشهای پیشروی مراکز نوآوری است. به نظر میرسد عدم تقاضای مؤثر از سوی صنایع برای فناوریهای پیشرفته به سبب نیازسنجی ناکافی صنایع از ظرفیتهای نوآورانه دانشگاهها و همچنین تمایل کم بنگاهها به سرمایهگذاری بلندمدت در فناوریهای نو نیز از مشکلاتی است که وجود دارد. این مراکز همچنان با چالشهای سیاستگذاری و مقرراتی در سطح ملی به دلیل نبود قوانین منعطف و تسهیلگر برای همکاری دانشگاه و صنعت و همچنین پیچیدگی فرآیندهای تجاریسازی و ثبت مالکیت فکری در سطح ملی روبرو هستند.
دکتر مسعودی تأکید کرد: بررسیها نشان میدهد، ضعف در زنجیره ارزش نوآوری در اکوسیستم ملی که ممکن است نشأتگرفته از نبود ارتباط سیستماتیک بین بازیگران مختلف نوآوری (شتابدهندهها، سرمایهگذاران، صنایع) و همچنین کمبود نهادهای واسط برای تسهیل انتقال فناوری از دانشگاه به بازار باشد، از دیگر مشکلات موجود است. ناهماهنگی میان برنامههای توسعه ملی و نیازهای نوآوری به دلیل عدم انطباق سیاستهای کلان پژوهشی با نیازهای روز صنایع و ضعف برنامهریزی بلندمدت برای توسعه فناوریهای راهبردی از مشکلات دیگر است و در نهایت به نظر میرسد فرهنگ نوآوری و کارآفرینی در سطح جامعه به دلیل ریسکگریزی عمومی در سرمایهگذاری روی ایدههای نو و نیاز به توسعه بیشتر آموزشهای مهارتمحور در سطوح مختلف آموزشی دچار ضعفهایی است بایستی تقویت شود.
وی در بخش دیگری از این مصاحبه به خدمات دانشگاه بیرجند برای فناوران استان اشاره کرد و ادامه داد: فضای کار اشتراکی و اختصاصی برای تیمهای مستقر، اینترنت با سرعت مطلوب اولین خدمتی است که پس از پذیرش تیمها و شرکتها توسط دانشگاه بیرجند ارائه میگردد. همچنین امکان استفاده از ظرفیتهای آموزشی دانشگاه برای توانمندسازی تیمها شاید مهمترین خدمت و رسالت اصلی دانشگاه در مسیر توسعه نوآوری در استان باشد. این دانشگاه تلاش کرده است از بدو تأسیس با برگزاری کارگاههای آموزشی، رویدادها و بوت کمپها آموزشی و تخصصی به توانمندسازی، فرهنگسازی و ترویج نوآوری در منطقه همت گمارد. ارائه خدمات مشاوره و منتورینگ از دیگر خدماتی است که مرکز نوآوری دانشگاه بیرجند در حال حاضر انجام داده و خوشبخاته اعضای هیأت علمی، دانشجویان و پژوهشگران از یکسو و فعالان و نوآوران استان از سوی دیگر در این زمینه همکاری مناسبی با مرکز دارند. در نهایت اینکه میتوان به حمایت در جهت برگزاری حضور در نمایشگاههای منطقهای و ملی جهت برقراری ارتباطات مؤثر با جامعه و صنعت نیز به عنوان خدمتی دیگر از این مرکز اشاره کرد.
ایشان در نهایت برنامههای مرکز نوآوری دانشگاه بیرجند برای آینده را نیز مورد بحث و گفتگو قرار داد و گفت این گروه در نظر دارد وود کمپهای تخصصی برق و زبان انگلیسی در اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ را برگزار نماید.
تداوم استفاده از مشاوران تخصصی منطقهای و ملی جهت حمایت از تیمهای فناور دانشگاهی، حمایت و جذب ایدههای نو در راستای مأموریتهای دانشگاه بیرجند (بالاخص معدن و کشاورزی) و برگزاری رویداد و نمایشگاه ارتباط واحدهای فناور با جامعه و صنعت از برنامههای پیشروی این مرکز است. وی در پایان بیان داشت : مرکز نوآوری دانشگاه با درک چالشهای پیشرو، برنامههای عملیاتی متنوعی را برای تقویت نقش خود در اکوسیستم نوآوری کشور طراحی خواهد کرد. از جمله این اقدامات میتوان به توسعه برنامههای مشترک با صنعت (مانند قراردادهای پژوهشی هدفمند، دورههای کارآموزی تخصصی و پروژههای حل مسئله صنعتی)، مشارکت در راهاندازی صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر دانشگاهی برای حمایت از استارتاپها، طراحی دورههای مهارتمحور کارآفرینی و نوآوری برای دانشجویان و پژوهشگران، تقویت شبکههای بینالمللی همکاری (از طریق مشارکت در برنامههای انتقال فناوری و جذب سرمایهگذاران خارجی) و استقرار سیستمهای پایش و ارزیابی عملکرد مبتنی بر شاخصهای کیفی اشاره کرد.
دکتر مسعودی در پایان از مسئولین استانی و ملی درخواست کرد در مسیر توسعه پایدار استان به واسطه نوآوری و کارآفرینی و پژوهشهای توسعهگرا مساعدت و همکاری لازم داشته باشند.
نظر شما :